بانکها و خدمات بانکی برای ایرانیان در ترکیه

10 اکتبر 2021
0 دیدگاه
چند-عابر-بانک-در-ترکیه-و-دونفر-درحال-برداشت-پول

در سال های اخیر رشد اقتصادی کشور ترکیه باعث شده که بانک‌های این کشور به لحاظ ارائه خدمات بانکداری مدرن و الکترونیکی پیشرفت قابل توجهی کند. این پیشرفت منجر به راه اندازی شعبه های برخی بانک های ترکیه در سایر کشورهای جهان موجب شد.

نگاهی به عملکرد سیستم بانکی ترکیه

در ترکیه کلیه بانک ها مجهز به شبکه بانکداری الکترونیک هستند به سیستم بانکی جهانی متصل میباشند. به همین جهت بانک های ترکیه برای ایرانی ها، مقصد مناسبی است چون نظام بانکی ایران از بانک های جهانی جدا عمل میکند. افراد با داشتن حساب بانکی و کارت اعتباری، دیگر مشکلی برای تبادل ارزی بین المللی یا خرید های اینترنتی از سایت ها و شرکت های خارجی وجود ندارد.
در بانک هاي دولتی ترکیه سپرده گذاری، تضمین 100 درصدی توسط دولت را دارد و سپرده هایی که در بانک هاي خصوصی ساخته می شوند تا سقف ده هزار لیر توسط دولت ترکیه تضمین خواهند شد.

تصویر-نوشته-بانک-مرکزی-ترکیه

نرخ بهره ي بانکی در کشور ترکیه

با توجه به نرخ تورم در تغییر میباشد. در حال حاضر نرخ بهره ي واقعی در ترکیه پس از کشور نیوزلند در رتبه دوم جهان قرار گرفته است. سود بانکی در سال جاری 2021 میلادی 9 درصد برای سپرده های لیر میباشد. برای سپرده گذاری های ارزی مثل دلار، نرخ سود برای یک ماه سپرده گذاری در سال 1 درصد و برای یورو نیم درصد درنظر گرفته شده است.

بخشنامه های بانک مرکزی ترکیه برای افتتاح حساب خارجیان

بدلیل وجود تحریم ها برای ایران و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه پولشویی FATF، دولت ترکیه برای افتتاح حساب ایرانیان یکسری سختگیری هایی دارد. ما در این مقاله سعی داریم روش های رایج افتتاح حساب را شرح دهیم.

برای گرفتن اقامت ترکیه و انواع روش های اقامت میتوانید مقاله روش های انواع اقامت در ترکیه را مطالعه کنید.

اسامی بهترین بانکها در ترکیه برای ایرانیان

ایش بانک ترکیه(Türkiye İş Bankası)

یکی از بزرگترین بانک های ترکیه است که 1217 شعبه در ترکیه دارد و رتبه 102 از 1000 بانک برتر جهان در فهرست منتشر شده توسط فایننشیال تایمز میباشد.
اگر اقامت ترکیه را داشته باشید می‌توانید از خدمات واریز حقوق ماهانه و صندوق امانات بانک نیز استفاده کنید. اگر اقامت ندارید میتوانید از خدمات الکترونیک همراه بانک برای امور بانکی خود
استفاده کنید.
این بانک در کشورهای قبرس، ایرلند، بریتانیا، هلند، فرانسه، سوئیس، آلمان، بحرین، چین، مصر و عراق شعبه دارد.

ایش-بانک-ترکیه

گارانتی دومین بانک بزرگ در ترکیه (Garanti Bank)

گارانتی بانک دومین بانک بزرگ ترکیه میباشد که در سال 1946 در آنکارا افتتاح شده است. این بانک در حال حاضر بیشتر از 800 شعبه در ترکیه دارد و 8 شعبه بین‌المللی آن نیز در کشور های لوکزامبرگ، آلمان، بریتانیا، چین، قبرس و مالت فعال هستند. این بانک خدمات زیادی از جمله مدیریت سرمایه‌گذاری، کارت‌های اعتباری و خدمات بیمه، بانکداری اختصاصی، بانکداری شرکتی و بانکداری سرمایه‌گذاری ارائه میدهد.
گارانتی-بانک-ترکیه

زراعت بانک در ترکیه(ziraat bankası)

یکی از قدیمی ترین و بهترین بانک های دولتی ترکیه است که از قرن 19 میلادی فعالیت گسترده دارد و 1734 شعبه در ترکیه و 24 شعبه خارجی دارد. این بانک خدمات بسیار خوبی را به مشتریان ارائه میدهد و شما در کمتر از یک روز میتوانید بدون هیچ هزینه ای حساب باز کنید.

زراعت بانک علاوه بر شعبات زیادی که در ترکیه دارد، در کشورهایی همچون عربستان، انگلیس، یونان، قبرس و عراق نیز شعبه دارد. از مزایای افتتاح حساب در این بانک، امکان خرید اینترنتی در داخل یا خارج از ترکیه و دریافت سود سپرده میتوان نام برد. خدمات پشتیبانی زراعت بانک به دو زبان انگلیسی و ترکی استانبولی به صورت 24 ساعته انجام میشود .

مهمترین بانک های دولتی ترکیه زراعت بانک، واکیف (وقف) یانک و دنیز بانک هستند.
مهمترین بانک های خصوصی ایش بانک، آک بانک، گارانتی بانک، هالک بانک، فینانس بانک هستند.

تصویر-زراعت-بانک-ترکیه

مسترکارت فیزیکی ترکیه

با افتتاح حساب در بانک های ترکیه، درهمان لحظه یک مستر کارت یا ویزا کارت برای شما صادر میشود که در این عابربانک بین المللی بوده و در هرجای دنیا قابل استفاده میباشد. توجه کنید که در ابتدا رمز ورود ندارد و باید برای فعال سازی رمز آن، از طریق همراه بانک توسط تلفن همراه خود در همان شعبه اقدام و آن را فعال کنید.

حساب های ارزی در ترکیه

نظام بانکی در ترکیه کاملا مدرن اداره میشه و به متقاضیان امکان افتتاح حساب به ارزهای لیر و یورو و دلار و سایر ارزهای جهان را فراهم می سازد. اگر قصد دارید تراکنش های دلار و یورویی درترکیه داشته باشید برای ایجاد این حساب بشما یک دفترچه و شماره حساب جداگانه میدهند اما کارت صادر شده با همان حساب لیری شما مشترک است.

بدون اقامت در ترکیه حساب بانکی باز کنید!

اگر در ترکیه هستید و هنوز اقامت خود را دریافت نکردین میتونید با ارائه یک آدرس معتبر(که در آن سکونت دارید) برای افتتاح حساب اقدام کنید.
توجه داشته باشید که برای افتتاح حساب در بانک های ترکیه نیازی به هیچ مبلغ و یا دپوزیت نیست و شما بدون هیچ هزینه ای میتوانید حساب باز کنید.
اگر هم موفق به اخذ اقامت ترکیه شدید میتوانید در یکی از بانکهای ایش و واکیف حساب باز کنید.

یک-مرد-خوشحال-درحال-بازکردن-حساب-بانکی-در-ترکیه-بالپ تاپش

مدارک لازم جهت افتتاح حساب در ترکیه برای ایرانیان

برای افتتاح حساب در هر یک از بانکهای ترکیه همراه داشتن کپی پاسپورت، کپی کارت اقامت
(در صورت داشتن)، ارائه آدرس محل اقامت، ارائه شماره تلفن همراه با سیم کارت ترکیه و ارائه کد مالیاتی (Vergı numarası) لازم میباشد.

یکی از قوانین بسیار مهم ترکیه برای حساب های بانکی

در ترکیه استفاده شرکتی و تجاری از حساب های شخصی ممنوع است و این قانون هم برای خارجی ها و هم شهروندان ترکیه میباشد. حساب های شخصی در ترکیه محدودیت تراکنش دارند اما حساب های تجاری بدون محدودیت هستند. همانطور که قبلا اشاره شد بنا به قوانین بانک مرکزی ترکیه، فقط چند بانک مجوز دارد تا مهاجران ایرانی بتوانند در آن حساب باز کنند. واکیف، زراعت و ایش بانک هایی هستند که شما میتوانید در آن صاحب حساب بانکی شوید.با توجه به اسامی بانک هایی که نام بردیم، زراعت بانک چون یک بانک دولتی است گزینه مناسب تری برای ایرانیان میباشد. با افتتاح حساب در یکی از این بانک ها در ترکیه می توانید از امتیاز پس انداز و دریافت و پرداخت در هر زمانی که بخواهید بهره ببرید.

بانک های ایرانی که در ترکیه شعبه فعال دارند!

  • بانک های ملی و ملت و آینده در ترکیه شعبه فعال دارند.
  • بانک ملت در سه شهر استانبول و آنکارا و ازمیر شعبه دارد
  • بانک ملی ایران در حال حاضر به دلیل تحریم ها و مشکلات اقتصادی
     وضع موجود در ایران فقط یک شعبه دارد.
  • بانک آینده فقط بصورت مجازی در ترکیه فعالیت دارد و وجود خارجی ندارد و فقط از طریق سایت به مشتریان خود در ترکیه خدمات خود را ارائه میدهد.
تصویر-بانک-ملت-در-ترکیه

روش های رایج انتقال پول بین ایران و ترکیه

  • انتقال دادن پول از ایران به ترکیه از طریق صرافی های معتبر
  • انتقال دادن پول از ایران به ترکیه از راه حواله ارزی سوئیفت
  • انتقال دادن پول از ایران به ترکیه به روش پی‌پال
  • انتقال دادن پول از ایران به ترکیه از طریق مانی‌گرام

 برای انتقال پول از ایران به ترکیه و استفاده از هر یک از روش های ذکر شده میتوانید مقاله
 انتقال پول در ترکیه برای ایرانیان
در  را مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه