مهاجرت چیست؟بررسی انواع مهاجرت و روش های مهاجرتی

22 آگوست 2021
0 دیدگاه
عکس-خانمی-با-بلیط-و-پاسپورت-در-حال-مهاجرت

تعریفی کلی از مهاجرت(Immigration)

بطور کلی مهاجرت یعنی رفتن و ترک کردن از مکانی به مکان دیگر برای بدست آوردن و فراهم ساختن شرایطی بهتر و ایده آل، مطلوب تر و فردا هایی روشن تر.

درواقع وقتی از مهاجرت انسان ها صحبت میشود به این معناست که شخصی برای ساختن زندگی بهتربرای خود و یا خانواده اش تصمیم میگیرد که منطقه و محل زندگی خودش را تغییر دهد.
این تغییر ممکن است از ساختمانی به ساختمان دیگر، از محلی به محل دیگر و یا از کشوری به کشور دیگر باشد.

اما غالبا وقتی واژه مهاجرت شنیده میشود منظور همان رفتن از کشوری به کشور دیگر است.

تصویری-از-انسانها-در-حال-مهاجرت-روی-کره-زمین

از دلایل عمده مهاجرت چیست؟

"آرامش،آسایش و امنیت"

اساسی ترین دلیل مهاجرت، زندگی در کشورهایی که ثبات اقتصادی ندارد، کشورهایی که همیشه بوی خون و جنگ میدهند، کشورهایی که رشد اقتصادی چندان بالایی نداشته اند، کشورهایی که امکانات ملزوم زندگی را بخوبی برای شهروندانشان فراهم نکرده اند و یا موفق نبوده اند، اینها مواردی هستند که یک شخص حس آرامش و امنیت و آسایش را آنطور که باید تجربه نمیکند و تصمیم میگیرد برای بهتر کردن شرایط زندگی به کشورهایی مهاجرت کند که امنیت و آسایش بیشتری دارند و از ثبات بالاتری برخوردار هستند.

 

"پیروی از عقاید خاص شخصی( مذهبی فرهنگی و...)"

بعضی از عقاید و فرهنگ ها در جوامع چندان پذیرفته نیستند و حتما طبق قوانین کشور باید تابع فرهنگ و هنجارهای جامعه باشند و در بیان باورهای شخصی و اعتقادات خود آزادی ندارند و پذیرفته شده نیست، از جمله مسائلی مانند دین و مذهب، گرایش های مختلف جنسی و… میتوان نام برد که افراد به موجب آن ها ممکن است در کشور خود محدود شوند و تصمیم به مهاجرت به کشوری میگیرند که با شرایط آنها سازگارتر باشد.

"فرصت های شغلی و شرایط تحصیلی ویژه"

این روز ها که علم پیشرفت بسیاری داشته، اغلب کشور ها به سیستم های آموزشی و دانشگاهی متعددی برای رشته های گوناگون مجهز میباشند و همچنین فرصت های شغلی بسیار متنوعی، متناسب با حوزه تحصیل هر فرد وجود دارد.اما بعضی از کشورها امتیازات بیشتر را با کیفیت بالا تری را در زمینه تحصیلی و ادامه تحصیل و برای شهروندان خود فراهم میکند،. بسیاری از افراد به دلیل بهره مندی از آموزش های حرفه ای تر و تحصیل با کیفیت بیشتر تصمیم به مهاجرت میگیرند. بسیاری از کشور ها با توجه به شیوه سیاست ها و زیر ساخت های داخلی خود، می توانند فرصت های شغلی بیشتر و بهتری را برای افراد با صلاحیت، فراهم نمایند. مهاجرت های تحصیلی و یا کاری در بین جوانان بسیار محبوب میباشد.

دوتا-درحال-قرارداد-کاری-نوشتن-برای-مهاجرت

"اقتصاد پویا در کشورها"

مسائل مالی و دغدغه های پولی، همیشه از موضوعاتی هستند که تمام ابعاد زندگی افراد را تحت تاثیر خود قرار میدهد. کشور هایی که ثبات اقتصادی بالایی دارند و از اقتصاد پویایی برخوردار هستند با توجه به سیستم اقتصادی و زیرساخت های مدیرتی درست، می توانند شرایط اقتصادی بهتر و با ثبات تری را برای شهروندان خود ایجاد کنند. مسائلی مهمی همچون: ، بازار کار گسترده و پیشرفته، بالا بودن ارزش پول ملی کشور ، نرخ بیکاری حداقلی و پایین، فضای پیشرفت بدون حد و مرز ، پایین بودن نرخ تورم و مواردی از این قبیل، باعث تقویت اقتصاد یک کشور میشوند و منجر به کسب درآمد بالا میشوند.

"مشکلات و معضلات سیاسی کشورها"

هر کشوری حکومت و قوانین مختص به خود را دارد و طبیعیه که مخالفان و موافقانی را داشته باشد. کشور هایی که مسائلی مانند تفکرات متنوع دینی و سیاسی،آزادی بیان و عقیده در آن ها کم رنگ باشد و قوانین سیاسی خشک و غیر منعطف در کشور، باعث میشود شهروندان مخالف را به فکر مهاجرت بیندازد. بسیاری از افراد به دلیل مسائل و مشکلات سیاسی موجود در کشور خود و به دلیل نا برابری های سیاسی اعمال شده تصمیم می گیرند به کشور هایی مهاجرت کنند که آزادی بیان و عقیده و عدالت سیاسی بیشتری در آن حاکم باشد.

"سلیقه شخصی افراد"

خیلی وقتها هم مهاجرت به دلیل علایق شخصی افراد، برای زندگی در یک کشور خاص صورت میگیرد. در این نوع از مهاجرت عواملی مانند موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی ، فرهنگ و آداب و رسوم،
تعیین کننده در مهاجرت میباشند.
موضوعات و عواملی که مطرح شد دلایل عمده و مهم مهاجرت میباشند.

قبل از هر موضوعی ببینیم آیا مهاجرت بدون پول امکان پذیر هست؟

انواع روش های رایج در مهاجرت

"مهاجرت از طریق تحصیلی"

مهاجرت تحصیلی و اخذ ویزا از این طریق، یکی از کم ریسک‌ترین و ایمن ترین روش های مهاجرتی، محسوب میشود. افراد میتوانند در پایه های تحصیلی مختلف در سطح مدارس و دانشگاهی اقدام به مهاجرت کنند. در این نوع مهاجرت شما باید از دانشگاه ها و یا مدارس کشور مقصد موردنظر خود، پذیرش گرفته، سپس با دریافت پذیرش شما می توانید اقدامات به تهیه ویزا و اقامت های کوتاه مدت کنید. با گذشت زمان و با طی شدن مراحل قانونی و فراهم کردن شرایط مناسب شما اقامت دائم کشور مدنظر خود را دریافت میکنید.

"مهاجرت از طریق کاری- جاب آفر"

اگر قصد دارید از طریق کاری مهاجرت کنید حتما لازمه که شرایط و قوانین کشور مقصد را بطور کامل بررسی کنید. در هرکشور شرایط پذیرش با توجه به مشاغلی که وجود داره و نیاز دارند متفاوت میباشد، و کشورها اکثرا با توجه به نیاز و خدماتی که ارائه میدهند، نیروی کار مهاجر میذیرند.

بعد از بررسی های کامل شما میتوانید برای کشور موردنظر خود از سوابق کاری ، مهارت ها و توان علمی و فنی خود رزومه بفرستید. توجه داشته باشید هر کشوری شرایط استخدام خودش را دارد و توجه داشته باشید که بلد بودن زبان برای شما یک امتیاز محسوب میشود.

در این مهاجرت شما هم می توانید برای شرکت های مختلف رزومه تکمیل کنید و بفرستید، و بعد از اینکه توسط شرکت و یا کمپانی که اقدام کردید برای کار پذیرش شدید میتوانید با فرم پذیرش، اقدام به درخواست ویزا و مهاجرت کنید، و یا اینکه با تهیه ویزای کاری در یک بازه زمانی مشخص در کشور مقصد به دنبال شغل مناسب خود باشید.

واژه-job-offer-برای-مهاجرت

"مهاجرت از طریق سرمایه گذاری"

یکی از رایج ترین روش های مهاجرت از طریق سرمایه گذاری میباشد که یک انتخاب هوشمندانه محسوب میشود. در این نوع مهاجرت، شما مقدار مشخصی(با توجه به قوانین کشور مقصد) از سرمایه خود را به واحد پول کشور موردنظر خود تبدیل میکنید. از روش های رایج سرمایه گذاری میتوان، خرید خانه و املاک ،ثبت انواع شرکت های تجاری، خرید اوراق و سهام، ، انتقال شعبات کاری مثل بیمه و… را نام برد.

دلار-و-لپتاپ-برای-مهاجرت-سرمایه گذاری

"مهاجرت از طریق ازدواج"

در اکثر کشورها شما از طریق ازدواج با شخصی که شهروند و تابعیت آنجا را دارد میتوانید مهاجرت کنید
این ازدواج باید پایدار و رسمی باشد و با تمامی قوانین آن کشور سازگار باشد.

 
قوانین و شرایط مهاجرت از طریق ازدواج و تابعیت گرفتن در هرکشوری متفاوت است که عمده ترین آنها شامل:

 

  • زوجین باید در یک خانه و خانواده زندگی کنند.
  • زوجین باید از فعالیتهایی که با وحدت ازدواج سازگار نمباشد اجتناب نمایند.
  • شخص خارجی تهدیدی برای امنیت ملی و نظم عمومیکشور نداشته باشد.
  • درصورتی‌که زوج ترکیه‌ای پس از ثبت درخواست متقاضی فوت شود، متقاضی ملزم به انجام بند اول نمیباشد.
یک-زوج-در-بغل-هم-خوشحالند-برای-مهاجرت

"مهاجرت از طریق تولد نوزاد"

یکی از جالب ترین قوانینی که برخی از کشورها دارند، حق خاک است. حق خاک بدین معناست که اگر نوزادی در کشوری متولد شود که والیدنش تابعیت و از شهروندان رسمی آن کشور نبوده باشند، نوزاد متولد شده به عنوان شهروند رسمی آن کشور محسوب میشود و تمامی حقوق شهروندی به او تعلق میگیرد. از نمونه کشور هایی که چنین قوانینی دارند می توان به کانادا اشاره کرد. در برخی از کشور ها نیز علاوه بر خود نوزاد، شهروندی و اقامت، شامل والدین او نیز میشود.
این روش نیاز به سرمایه کافی برای هفته های آخر بارداری و همچنین هزینه های تولد فرزند خود را دارید، لازم به ذکر است که برای این نوع مهاجرت شما نیاز دارید حتما از طریق یکی از روش های تحصیلی و یا کار و یا ویزای موقت، اقدام به دریافت ویزا برای سفر به کشور مقصدکرده باشید.

پس کشور کانادا فقط به نوزاد متولد شده شهروندی میدهد و هیچ محدودیتی برای ورود به این کشور ندارد و والدین آن باید حتما از طریق دعوت نامه و یا اسپانسر شیب ها، برای اقامت اقدام کنند.

ناگفته نماند که قوانین مربوط به حق خاک یا مهاجرت به کمک تولد نوزاد، تقریبا در حال کمرنگ شدن است و می توان گفت از نمونه قوانینی است که قرار است برای همیشه حذف شود.

"مهاجرت کارآفرینی و استارت آپی"

این نوع مهاجرت برای افرادیست که ایده های نوین و خلاقانه برای ارائه دارند و در بازه زمانی کوتاه به نتیجه خواهد رسید. شما با ارسال طرح خود به کشور مقصد بفرستید در صورتی که ایده شما کیفیت لازم را داشته و قابل اجرا باشد میتوانید با
  اقامت موقت به آن کشور بروید تا ایده خود را در مسیر درستی قرار دهید، اگر در این بازه زمانی قوانین را به درستی رعایت کنید و مشکلی پیش نیاد شما در ادامه میتوانید اقدام به اقامت دائم کنید.

" مهاجرت ویژه استعداد های فرزانه و درخشان"

بعضی از کشور ها برای رتبه های جهانی در مسابقات ورزشی، علمی یا هنری مانند المپیاد و موارد مشابه آن امتیازات ویژه ای را در نظر میگیرند. البته کشور های محدودی چنین شیوه ای از مهاجرت را حمایت می کنند و قوانین مخصوص به آن مدام در حال تغییرات میباشد.
یک-مرد-جوان-در-حال-مهاجرت

"مهاجرت از طریق پناهندگی"

تقریبا یکی از پر رسیک ترین روش های مهاجرتی، پناهندگی میباشد، که شامل خطرات و اتفاقات زیادی میتواند باشد که احتمال شکست آن را بالا میبرد.

برخی از کشورها به دلایل سیاسی و امنیتی و یا جنگ به افرادی که برای نجات جان خود پناهنده میشوند
اقامت میدهد مانند استرالیا.
شغل هایی مثل خبرنگاران حوزه سیاست، فعالان اجتماعی، گرایش های متفاوت اقلیت های دینی و… هم از این دسته افراد هستند که گاها به کشوری پناهنده میشوند برای گرفتن اقامت.

در این روش افراد با ویزاهای توریستی و یا روش های دیگر(غیر قانونی) وارد کشور شده و پس از بررسی شرایط آنها در دادگاه کشور مورد نظر، برای آنها تصمیم گیری میشود.
لازم به ذکر است که تا مشخص شدن شرایط و تصمیم دولت، این افراد باید در کمپ ها اقامت کنند که شرایط چندان خوبی ندارد و ممکن است افراد شرایط سختی را آنجا تجربه کنند،
و بعد از برگذاری دادگاه ممکن است هم پذیرش شوند و هم به کشور خود برگردانده شوند.

افرادی-درحال-مهاجرت-غیرقانونی

حالا سوال مهمی مطرح میشود که آیا مهاجرت بدون پول امکان پذیر هست؟

یکی از سوالات پر تکرار افراد در وهله اول برای مهاجرت این است که آیا بدون پول و یا با حداقل هزینه میتوانیم مهاجرت کنیم؟ در جواب به این سوال مهم باید گفت بله!

و حالا سوال مهم تری که مطرح میشود این است که راهکار چیست؟
قوانین مهاجرتی برای هر کشور تقریبا متفاوته و اینکه کلا مهاجرت فرایند هزینه برداری است و اگر توان مالی آن را ندارید میتوانید یک رزومه خوب برای خود تهیه کنید و از طریق ویزای کاری و یا بورسیه تحصیلی، از طریق ازدواج و اگر دارای استعدادهای درخشان  باشید، اقدام به مهاجرت کنید.

مهاجرت از طریق پناهندگی هم روشی بدون هزینه و یا با حداقل هزینه تلقی میشود اما پر ریسک میباشد.

مشکلات و مشقت های مهاجرت

قطعا برای مهاجرت به کشوری دیگر، سختی ها و درسرهایی همچون تفاوت فرهنگی، زبان و سختی در ارتباط گرفتن با مردم آن کشور، تحصیلات، پیدا کردن و یا راه اندازی شغلی مناسب و فقدان حضور دوستان و خانواده و  اشخاصی که به آنها دلبستگی داریم… وجود دارد.

عوامل دیگری مانند احساس تنهایی، افکاری مثل شهروند درجه دوم بودن، متفاوت بودن دین و پایین بودن اشتراکات فرهنگی، زبان مشترک، قوانین سختگیرانه کشورهای مقصد، مشکلات مالی که مهاجرت را برای افراد سخت میکند.

ارسال دیدگاه