ترکیه کشوری آسیایی و اروپایی را بهتر بشناسیم

23 آگوست 2021
0 دیدگاه
تصویر-مسجد-اباصوفیه-ترکیه

مساحت و جمعیت ترکیه (2021 میلادی)

ترکیه امروزی یکی از کشورهای مهم در اروپا و منطقه خاورمیانه میباشد، کشوری منحصر به فرد و با زیبایی های فراوان که هم در موقعیت اروپایی و هم آسیایی قرار گرفته است. این کشور مساحتی حدودا ۷۶۹٬۶۳۰ کیلومترمربع دارد که سی و هفتمین کشور پهناور جهان محسوب میشود که 81 استان نیز دارد.

پایتخت ترکیه آنکارا میباشد.

طبق آخرین سرشماری جمعیت ترکیه حدود ۸۵٬۲۲۶٬۳۱۳ نفر تا سال 2021 میلادی میباشد.
زبان رسمی و غالب مردم این کشور، ترکی استانبولی ولی در کنار آن زبان‌های کردی، ترکی آذربایجانی ارمنی، زازاها در میان گروه‌های قومی استفاده می‌شود …رواج دارد.

                                                               واحد پول ترکیه لیر میباشد.

ترکیه دارای آب و هوای مدیترانه ای و کوهستانی میباشد که اکثر روزهای سال پرباران است. طبیعت زیبا و تلفیق دریا و کوهستان زیبایی خیره کننده ای به این کشور بخشیده است.

تصویری-از-مردم-ترکیه-با-پرچم-1

دین و مذهب رسمی مردم ترکیه

دین رسمی این کشور اسلام و حدودا 98 درصد مردم ترکیه مسلمان هستند و البته اکثریت مردم پیرو مذهب تسنن میباشند و مابقی پیرو ادیان دیگر مانند(مسیحی، کلیمی، علوی و…) هستند. حجاب برای بانوان در این کشور اختیاری است و هر شخصی با هر نوع پوششی میتواند در جامعه حضور داشته باشد.

مسجد-سلیمانیه-در-ترکیه

ساختار سیاست در کشور ترکیه

مصطفی کمال پاشا (ملقب به آتاتورک) بنیانگذار جمهوری ترکیه با سازماندهی مقاومت ملی علیه رژیم خارجی قهرمان ملی
 ترکیه شد و توانست جمهوری ترکیه را در سال (۱۹۲۳ میلادی) بر پایه سکولار و یا اصل جدایی دین از سیاست بنا کند .

به طوری که ساختار حکومتی در ترکیه به شکل جمهوری ریاستی و به صورت پارلمانی یا مجلس واحد میباشد، رئیس جمهورو نخست وزیر و کلا رییس کشور یک شخص میباشد که رییس جمهور کنونی ترکیه رجب طیب اردوغان میباشد که اورا رهبر
 حزب عدالت و توسعه ترکیه مینامند.

نظام سیاسی این کشور مبتنی بر تفکیک قدرت و سیسات از دین میباشد.

عکس-اردوغان-در-حال-سخنرانی

موقعیت جغرافیایی و منطقه ای ترکیه

ترکیه بین دو کشور اروپایی و شش کشور آسیایی قرار گرفته است.ترکیه با خاور با ایران ۴۹۹ کیلومترمربع، و گرجستان ۲۵۲ کیلومترمربع، ارمنستان ۲۶۸ کیلومترمربع، در جنوب خاور با عراق ۳۵۲ کیلومترمربع و سوریه ۸۲۲ کیلومترمربع و در شمال باختر با یونان ۲۰۶ کیلومتر و بلغارستان ۲۴۰ کیلومترمربع هم مرز میباشد.

ترکیه ازسمت شمال با دریای سیاه، از جنوب غرب با دریای مدیترانه از غرب با دو دریای کوچک مرمره و اژه دارای مرز آبی میباشد و همچنین دو تنگه راه بردی  و مهم بسفر و داردانل در اختیار دولت ترکیه میباشد.

نقشه-کلی-ترکیه-در-جهان

شرایط اقتصادی ترکیه

این کشور اقتصادی پررونق، روبه رشد و پویایی دارد و روز به روز در حال پیشرفت میباشد. ترکیه در تقاطع آسیای میانه و اروپا و خاورمیانه قرار گرفته است و از موقعیت جغرافیایی خیلی خوبی برخوردار است و همین امر سبب شده تا سرمایه گذران بین المللی زیادی،  ترکیه را به عنوان مقصد سرمایه گذاری انتخاب کنند.

  • دو صنعت توریسم و کشاورزی محورهای اصلی اقتصاد این کشور میباشند که ارزش و اقتداراقتصاد ترکیه را تحت کنترل میدهد.
  • در سال 2005، ترکیه توانست رتبه هفتم جهان را در تولیدات کشاورزی بدست بیاورد .
  • ترکیه در صنعت خودروسازی پیشرفتهای بسیار زیادی داشته و توانسته رتبه چهاردهمین سازنده بزرگ اتومبیل در جهان را بنام خود ثبت کند.
  • همچنین در صنعت کشتی سازی بسیار موفق بوده وتوانسته صادرات زیادی را به ارپا داشته باشد.
  • ترکیه همچنین در بخشهای ساخت‌وساز، لوازم خانگی، بانکداری،الکترونیک، پوشاک و نساجی،محصولات پتروشیمی، مواد غذایی هم بسیار موفق بوده و صادرات گسترده  ای به اروپا وبسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه دارد.
  • از نظر اقتصاد جهانی، ترکیه از میان ۱۲۵ کشور، رتبه ۵۹ را دارد.

گردشگری در ترکیه

همانطور که گفته شد صنعت توریسم و گردشگری در ترکیه از محورهای اصلی اقتصاد کشور است و بسیار با اهمیت میباشد. گردشگری، هتلداری و حمل و نقل بدلیل اینکه از منابع مهم درآمدی این کشور محسوب میشود دولت نگاه ویژه ای به آن دارد.

شهرهای بزرگ استانبول، آنتالیا، ازمیر، بورسا، وان، آنکارا، آلانیا، مارماریس و ترابزون اکثرا مقصد مهاجران انتخاب میشوند.

ترکیه با فراهم سازی شرایط مناسب و ایده آل برای مسافران توانسته روز به روز مسافران و گردشگران بیشتری را از گوشه و کنار جهان یرای گردشگری جذب کند. با پیشرفت در زمینه زیرساختها، هتلداری، خطوط هوایی متعدد، فراهم کردن امنیت و آسایش و خدمات تفریحی و رفاهی برای مسافران و برنامه ریزی دقیق در این موارد، توانسته مقصد اول گردشگران محسوب شود و روز به روز در حال پیشرفت میباشد و به زودی می‌تواند رده‌ی کشورهای برتر و اول دنیا جای بگیرد.

تصویری-از-چند-توریست-در-ترکیه

بزرگترین شهرهای ترکیه

شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر، بورسا، آدانا، آنتالیا، قونیه، قیصریه و غازی عینتاب بزرگترین شهرهای ترکیه محسوب میشوند. این شهرها به لحاظ موقعیت تجاری، صنعتی اقتصادی همانند کشورهای غربی در سطح بالایی قرار دارند و از امکانات ویژه بسیار خوبی برخودار هستند.

تصویری-از-برج-انکارا-پایتخت-ترکیه

ارزش و جایگاه پاسپورت ترکیه در جهان

ترکیه از آن کشورهایی است که پاسپورت آن جایگاه خوبی در دنیا دارد و طبق آخرین آمارها، در رده سی و نهم جهانی قرار دارد و با داشتن پاسپورت ترکیه به راحتی و بدون ویزا به 77 کشور می توانید سفر کنید.

همچنین شهروندان ترکیه می توانند با دریافت ویزای فرودگاهی به 46 کشور دنیا مانند
 بحرین، کشورهای آفریقایی و لبنان سفر کنند.

در ادامه اسامی بشترین کشورهایی که بدون ویزا از ترکیه میتوان به آن سفر کرد را مشاهده کنید:
قطر، کره‌ جنوبی، مالزی، تونس، سنگاپور، اکوادور، پاراگوئه، صربستان، هنگ‌ کنگ، مراکش، بلاروس، شیلی، ژاپن، اردن، اندونزی، برزیل، عراق، آرژانتین، برونئی دارالسلام، بوسنی و هرزگوین، کلمبیا، گرجستان، ال‌سالوادور، ، قبرس شمالی، آفریقای جنوبی، تایلند، اوکراین، اروگوئه و…

ارسال دیدگاه