جنگل های معروف ترکیه را باهم بشناسیم

25 آگوست 2021
0 دیدگاه
تصویری-از-جنگل-و-درختان-ترکیه

همانطور که میدانید ترکیه بسیار وسیع و پهناوری است، کشوری پوشیده شده از کوه ها و جنگل های انبوه و سرسبز، که تقریبا 27 درصد از مساحت کل ترکیه یعنی چیزی در حدود 21 میلیون هکتار توسط جنگل ها احاطه شده است.
این مناطق تحت نظارت محیط زیست و جنگل داری، حافظت میشود.
از نواحی اناتولی شرقی، مدیترانه و دریای سیاه پوشش جنگلی ترکیه مشاهده میشود.

جنگل کارا بیوکاک (Karabucak) ترکیه

یکی از جنگل های معروف ترکیه، جنگل های کارابوک میباشد که از نظر وسعت و پهناوری در که در صدر کشور قرار گرفته است و به معدن اکسژن معروف است.
جنگلی با انوهی از درختان تنومند و بلند قامت که عنوان دریای جنگلی را به آن داده اند.
جنگل کارابیوکاک به عنوان انبار اکسیژن ترکیه، از سوی صندوق جهانی طبیعت (WWF)  تحت حفاظت قرار گرفته که به عنوان یکی از 100 منطقه مهم، باید حتما به صورت ویژه و اضطراری  تحت کنترل باشد.
این جنگل هم یکی دیگر از جاذبه های ترکیه میباشد که به عنوان بزرگترین جنگل یکپارچه کشور دارای پارک‌‌ طبعیت، ییلاق، دره و مناطق کمپینگ، دریاچه‌، آبشار‌، مورد توجه هزاران گردشگر خارجی و داخلی میباشد.

درختان-نور-افتاب-در-جنگل-ترکیه

جنگل بلگراد (Belgrad) ترکیه

جنگل بلگراد که درقسمت اروپایی استانبول منطقه سری یر قرار گرفته، دارای طبیعتی دست نخورده و مملو از صنوبر، درختان کاج، توس، نارون، بلوط  و … می باشد.
نام این جنگل در واقع گرفته شده از از روستای بلگراد میباشد که در آن افرادی که از منطقه بلگراد(در زمان سلطان سلیمان
سال 1521) آمده بودند و انجا اسکان داشتند. جنگل بلگراد با مساحت ۵۵۰۰ هکتار یکی از مراکز حفاظت شده طبیعی
 ترکیه به شمار میرود. این جنگل از جاذبه های گردشگری ترکیه و استانبول محسوب میشود و همچنین افراد مشهورزیادی از جمله بازیگران ترک برای مسیر پیاده روی و دوندگی این منطقه را انتخاب میکنند.

در بلگراد بیش از ۷‍۱ گونه از انواع‌ پرنده و ۱۸ نوع پستاندار وجود دارد و شکار در این منطقه ممنوع میباشد.

جنگل بلگراد، امکانات زیادی را برای گردشگران  فراهم کرده همچنین در طول مسیر بیش از ۲۰ دستگاه ورزشی نصب شده که میتوانند از آن استفاده کنند و همچنین، این پارک جنگلی یکی از منابع مهم آب ترکیه به ‌شمار میرود و این به دلیل وجود هفت دریاچه و مخزن ذخیره آب باستانی مربوط به دوران بیزانس در این جنگل میباشد و تعدادی سد نیز روی دریاچه ‌ها هست که قدمت آنها به بیش از ۱۵۰ سال پیش میباشد و در دوران حکومت عثمانی بنا شده است.

درختان-جنگل-بلگراد-ترکیه

جنگل پنتیک یا کولخین(Kolchin) ترکیه

در اطراف دریای سیاه بدلیل باران های فراوان و شرایط جوی مرطوب، پوشش گیاهی  زیادی شکل گرفته است. که می توان جنگل های پنتیک یا کولخین(Kolchin)  را نام برد.
                                  برخی از درختانی که رویش زیادی در این منطقه دارند از جمله:
 شاه بلوط ، درخت ممرز،  توسکا، صنوبر شرقی و گونه های فروان دیگری هم هستند از جمله:  درخچه های گل صد تومانی، شب بو، خاس، درخچه فندوق و گردو و درختان و گیاهان بیشمار دیگر.

آتش سوزی های گسترده در جنگل های ترکیه(2021)

حدودا بیش از صد آتش سوزس کوچک و گسترده در جنگل ها رخ داد که در برخی از منطقه ها آسیبهای جدی را وارد کرد.
این آتش‌سوزی اخیر در جنگل‌ها در منطقه ماناوگات شهر آنتالیا در ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۱ با دمای حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد
 (۹۹ درجه فارنهایت) شروع شد و در عرض 2 روز یعنی تا تاریخ ۳۰ ژوئیه و مجموعا ۱۷ استان، از جمله میلاس، آدانا،
 عثمانیه، مرسین و قیصریه  بصورت همزمان درگیر این فاجعه شدند.
در 23 اوت در یکی از استان های کردنشین تونج‌ ایلی  در منطقه هوزات هم اتش سوزی صورت گرفت که تمامی نهادهای دولتی با تمام قوا تلاش کردند تا جلوی بدتر شدن این اتفاق ناگوار را بگیرند.

کمک های جهانی که به ترکیه در رابطه با این آتش سوزی ها شد:

  • کشورایران – هواپیما
  • کشور جمهوری آذربایجان – ۹۳ کامیون و ۷۵۰ آتش نشان 
  • کشورکویت- آتش نشانان و 6 کامیون
  • کشور فرانسه – هواپیما
  • کشور یونان – پیشنهاد ترکیه رد شد
  • کشور اسرائیل – پیشنهاد ترکیه رد شد
  • کشور اسپانیا – هواپیما
  • کشور رومانی – هواپیما
  • کشور روسیه – هواپیما
  • کشور کرواسی – هواپیما
  • کشور اوکراین – هواپیما

طبق اعلام وزیر کشاورزی و جنگل داری ترکیه ، گفته شده است که نهال کاری در بخش سوخته جنگل ها با سرعت بسیار بالا انجام شده است که پس از بارش های اولیه کاشت آغاز خواهد شد. و گفته شده که طی 3 الی 5 سال آینده  تمامی نواحی سوخته به پوشش کاملا سرسبز برسند و بخش عظیمی از این خسارت زیست محیطی با تلاش های شبانه روزی جبران شود و البته قسمتی از جنگل ها هم توسط  خود طبیعت تجیدی حیات خواهند شد.

اتش-سوزی-جنگل-ترکیه

بهترین مسیرها برای طبیعت گردی در ترکیه برای گردشگران

همانطور که گفتیم ترکیه کشوری است که طبیعت زیبایی دارد و همچنین روستاهای این کشور فوق العاده میباشد و از جاذبه های گردشگری زیادی برخوردار است.

"روستای آنادوا کاواکی (anadolu kavağı)"

یک روستای ساحلی کوچک در نزدیکی استانبول، که در کنار اثار باستانی و تاریخی، طبیعت فوق العاده زیبایی دارد.
این روستا یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی برای گردشگران میباشد، که در هر فصلی از سال میتوان به این منطقه سفر کرد.مسیر روستای آنادوا کاواکی را انتخاب کنید. این روستا در چند کیلومتری بعد از استانبول، واقع شده است و در مدت زمان کمی به آنجا می رسید، در نزدیکی روستا باید ماشین هایتان را پارک کنید و مسیر یک ساعته خاکی را طی کنید تا به آنادوا کاواکی ، منطقه ای با طبیعت بکر و زیبا.شما میتوانید تا چند روز هم آنجا اسکان داشته باشید.

جنگل-و-درختان-و-سقف-ویلاهای-روستاهای-استانبول
"پولونزکوی طبیعتی با اکسیژن خالص در استانبول"

پولونزکوی که در نزدیکی شهر استانبول قرار گرفته مکانی عالی برای گذراندن تعطیلات میباشد. طبیعتی با اکسیژن فراوان که میتوانید یک تعطیلات عالی را در آنجا بگذرانید. شما میتوانید از مسیرهای پیاده روی با آب و هوای خوش و مطلوب در کنار رستوران و کافه های سنتی، لذت ببرید.

"پارک ملی کاچکار ترکیه"

کاچکار یک از بهترین مسیرهای پیاده روی و طبیعت گردی در ترکیه میباشد، پارکی در منطقه کوهستانی با آب و هوایی بینظیر و طبیعتی زیبا.این پارک یکی از پارک های بسیار بزرگ  ترکیه میباشد.اگر به کوهنوردی علاقه دارید این پارک مسیرهای کوهنوردی فوق العاده زیبایی دارد. در واقع کاچکار دارای ۸ مسیر کوهنوردی اصلی  میباشد، و شما برای استراحت خود می توانید در خانه های ییلاقی ای که در این پارک ساخته شده اقامت داشته باشید.

"منطقه کمر بوگارز در نزدیکی استانبول"

یکی از اقامتگاه های لوکس با ویلاهای شیک که دارای طبیعت بسیار زیبا میباشد محله کمر بوگارز است.محله ای در استانبول که محیطی بسیار جذاب و مفرح برای گردشگران است و تفریحاتی همچون اسب سواری، گلف و…. را دارد. محیطی پر از آرامش و با طبیعتی بکر که مناسب برای گذراندن اوقات خوش برای اخر هفته ها میباشد.

ارسال دیدگاه