برای زندگی ازمیر بهتر است یا استانبول | گزینه مناسب برای ایرانیان کدام شهر است

12 می 2022
0 دیدگاه
: برای زندگی ازمیر بهتر است یا استانبول

برای زندگی ازمیر بهتر است یا استانبول؛ سوالی که پاسخ به آن دشوار است

شهرهای استانبول و ازمیر از جمله شهرهایی هستند که ایرانیان بسیاری تمایل دارند تا آن‌ها را برای زندگی انتخاب کنند. اما هرکدام از این شهرها مزایا و معایب خاص خود را دارند. به همین خاطر است که بسیاری از متقاضیان زندگی در ترکیه، برای انتخاب میان این دو شهر شک دارند. به عنوان مثال، استانبول امکانات رفاهی متنوعی دارد و در عین حال هزینه زندگی در آن بیشتر از ازمیر است. در این میان، آب و هوای ازمیر بهتر از استانبول است. از این رو، در این مطلب قصد داریم تا به دنبال پاسخی برای این سوال باشیم که “برای زندگی ازمیر بهتر است یا استانبول”.

برای زندگی ازمیر بهتر است یا استانبول | گزینه مناسب برای ایرانیان کدام شهر است

مقایسه ازمیر و استانبول از دید جغرافیایی

اگر بخواهیم شهرهای استانبول و ازمیر را از دید جغرافیایی بررسی کنیم، باید به این نکته اشاره کنیم که برای این کار زمینه‌های مختلفی به وجود می‌آیند که از جمله آن‌ها می‌توان به آب و هوا و جمعیت اشاره کرد. با این تفاسیر، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که شهر استانبول با جمعیت بیشتر از 14 میلیون و 800 هزار نفری به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه شناخته می‌شود. این در حالی است که شهر ازمیر در حدود 5 میلیون نفر جمعیت دارد.

هر دو شهر استانبول و ازمیر در غرب کشور ترکیه قرار دارند و با هم حدودا 328 کیلومتر فاصله دارند. قرار داشتن در موقعیت تقریبا یکسان جغرافیایی باعث شده است که دو شهر استانبول و ازمیر از لحاظ آب و هوایی با هم تفاوت چندانی نداشته باشند.

برای زندگی ازمیر بهتر است یا استانبول

آب و هوای استانبول به دلیل مشرف بودن به دریا از دو سمت شمال و جنوب مرطوب است. همچنین در شهر ازمیر نیز شاهد آب و هوای مدیترانه‌ای و معتدلی هستیم. در فصول سرد ازمیر نسبت به استانبول این آب و هوایی معتدل و گرم تری دارد؛ در حالی که در تابستان هوا نسبتا گرم می‌شود. در هر ازمیر شاهد بارش برف در زمستان ها نیستیم اما استانبول بصورت پراکنده بارش برف را دارد و سرد تر است ؛ در مقابل در چهار فصل سال در استانبول و ازمیر بارش باران رخ می‌دهد. اما به طور کلی می‌توان گفت که استانبول به میزان بیشتری از ازمیر سردتر است و روزهای آفتابی کمتری را در آن شاهد هستیم.

بررسی مناطق جذاب گردشگری و مناسب تفریح در استانبول و ازمیر

برای پاسخ به سوال “برای زندگی ازمیر بهتر است یا استانبول” باید موارد مختلفی را بررسی کرد که یکی از آن‌ها جاذبه‌های توریستی و رفاهی این دو شهر است. هر دو شهر ازمیر و استانبول از جمله شهرهای زیبا با جاذبه‌های دیدنی بسیار در ترکیه هستند.

کاخ توپکاپی، مسجد سلطان احمد، مسجد و موزه ایاصوفیه، برج گالاتا، انبار تاریخی بالیسیکا، باغچه کاخ دلما، روملی حصار، جزایر پرنس، کلیسای چورا، مسجد رستم پاشا، میدان تقسیم، مسجد سلیمانیه، تنگه بسفر، مسجد فاتح، موزه پرا، برج دختر و حمام خرم سلطان از جمله مراکز دیدنی و توریستی در استانبول هستند. اما اگر به دنبال مکان‌هایی برای گذراندن شب در ترکیه هستید، اماکن دیگری نیز وجود دارند. خیابان تکسیم، کورو چشمه، سورتیه کلوب، 360 استانبول، روبی، کلین، بابیلون بومونتی، کلوب ناردیس و خیابان ماسلاک از جمله برترین گزینه‌هایی هستند که شما می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید.

برای زندگی ازمیر بهتر است یا استانبول

ازمیر نیز امکان دیدنی متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پاموکاله- هیراپولیس، کلیسای پلی کارپ، کوه سیپیلوس، موزه کی، کدیفه کاله، برج ساعت، میدان کوناک، شیرینجه، افه سوس، ساحل چشمه، ایلیچا، پیرلانتا پلاژ و ماوی کوی از جمله آن‌ها هستند. همچنین کافه 1888، کافه نار، کافه بایوس، کافه سیرنا، بلک جک، اوکوز بار، تاج ماحال و ازمیر آرنا از جمله مراکز شبانه مناسب در این شهر هستند.

برای تحصیل ازمیر بهتر است یا استانبول

اگر به دنبال پاسخ سوال “برای زندگی ازمیر بهتر است یا استانبول” جهت تحصیل و زندگی دائمی هستید، بد نیست که کمی هم درباره شرایط تحصیلی در این دو شهر بدانید. البته لازم به ذکر است که هر دو شهر استانبول و ازمیر دارای مراکز آموزشی معتبر و در سطح جهانی هستند.

شهر ازمیر سه دانشگاه خصوصی و شش دانشگاه دولتی دارد. این در حالی است که بیش از 50 دانشگاه در استانبول قرار دارند. همچنین اگر روزی مجبور باشید که به سرکنسولگری ایران در ترکیه مراجعه کنید، در ازمیر این امکان وجود ندارد و نزدیک‌ترین سرکنسولگری ایران به این شهر در استانبول و آنکارا است.

برای تحصیل در ترکیه توجه داشته باشید که تنها شهروندان ترکیه می‌توانند به صورت رایگان در مراکز دولتی ترکیه تحصیل کنند. همچنین هزینه تحصیل در استانبول به مراتب از ازمیر بیشتر است و اگر بودجه محدودی دارید، پیشنهاد می‌کنیم ازمیر را برای زندگی انتخاب کنید.

از لحاظ مسکن، ازمیر بهتر است یا استانبول

اگر به دنبال برآورد هزینه‌های مسکن در دو شهر استانبول و ازمیر هستید، باید بگوییم که هزینه مسکن در استانبول به مراتب بیشتر از ازمیر است. به عنوان مثال، کمترین هزینه دریافت خانه در استانبول متعلق به محله Arnavut koy است که باید 3800 لیر را پرداخت کنید. همچنین بیشترین هزینه نیز مربوط به بشیکتاش است که باید برای دریافت مسکن در آن 65 هزار لیر پرداخت کرد.

برای زندگی ازمیر بهتر است یا استانبول

در مقابل استانبول، هزینه دریافت مسکن در ازمیر کمتر است و از این رو، این شهر برای افرادی با بودجه محدود انتخاب بهترین خواهد بود. به گونه‌ای که کمترین هزینه ملک برای محله Bayindir در این شهر با 900 لیر است. گران‌ترین محله ازمیر هم Guzelbahce است که برای دریافت خانه در آن
باید 11200 لی پرداخت کنید.

پاسخی برای سوال "برای زندگی ازمیر بهتر است یا استانبول؟"

استانبول و ازمیر دو شهر بزرگ و پرمخاطب میان ایرانیان برای زندگی هستند. در استانبول امکانات رفاهی و تحصیلی بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داشت. در عین حال، هزینه زندگی در استانبول بیشتر از ازمیر است و برای افرادی که بودجه محدودی دارند، پیشنهاد می‌کنیم ازمیر را برای زندگی انتخاب کنند. ضمنا، ازمیر جمعیت کمتری دارد و قیمت مسکن هم در آن بسیار کمتر از استانبول است.

ارسال دیدگاه